De wondere wereld van SEO: hoe werkt het eigenlijk?

Vaak afkomstig van de afdeling Klok en Klepel: ‘We willen graag een website met SEO-teksten, want we willen bovenaan verschijnen in Google.’  Het is altijd goed om hoge doelen te stellen. Maar het behalen van de eerste zoekpagina in Google is voor veel bedrijven hetzelfde als wat rijk worden van crypto voor een knul met tien euro zakgeld is: niet onmogelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Maar hoe werkt SEO dan wel?

SEO, oftewel Search Engine Optimizition, is een vorm van copywriting waarbij je op een zodanige manier gebruikmaakt van zoekwoorden, dat online zoekmachines als Google en Yahoo jouw website als eerste opdiepen uit de krochten van het internet. Die zoekmachines werken op basis van algoritmes, die na het invoeren van een zoekopdracht vliegensvlug alle websites scannen op zoekwoorden die het beste bij de zoekopdracht passen. Maar zo doodeenvoudig als dit klinkt, is het niet. Behalve dat je in een enorme vijver vist (er zijn mogelijk honderden websites met vergelijkbare content) spelen er nog veel meer zaken mee voor een goede Google-ranking.

Slim

De algoritmes in Google worden steeds slimmer. Gelukkig maar, want in het verleden wisten snotneuzen Google nog wel eens te misleiden door een lading zoekwoorden in onleesbare vakken in hun CMS-systeem te plempen. En als je dan zoekt op een leverancier van PVC vloeren in Heerhugowaard en Google serveert je doodleuk een parketspecialist uit Zuid-Limburg, dan voel je je als zoekmachinegebruiker natuurlijk lichtelijk bedonderd. Clickbait, dat willen we niet. De ingevoerde zoekwoorden moeten dus accuraat en een goede weergave van de geleverde producten of diensten zijn.

SEO-schrijven is een specialisme

Maar dan ben je er nog lang niet. Behalve een breed scala aan zoekwoorden opnemen in je webteksten, is het ook belangrijk dat je teksten enigszins prettig lezen. Gevonden worden in Google is één ding, maar als jouw teksten vervolgens net zo stacato lezen als het leesplankje van Hoogeveen (Aap – Noot – Mies), dan begint het de lezer al gauw te duizelen. Heb je jouw klanten eindelijk binnengehengeld met SEO-verantwoord lokaas, valt de vangst voor je neus van de haak, zeg maar. Zonde. SEO-schrijven is niet voor niets een specialisme. Er gaat heel wat strategisch denkwerk en ervaring in zitten. Geloof me, ik schrijf uit ervaring 😉

Meer dan zoekwoorden

De algoritmes van Google zijn inmiddels zo getweakt dat ze lang niet alleen meer kijken naar jouw onuitputtelijke opsomming zoekwoorden. Er spelen meer factoren mee: conversie, of er voldoende wordt doorgelinkt naar interne en externe pagina’s, hoe vaak de content wordt verrijkt en of je gebruikmaakt van meta-discripties en snippets. En dan kun je alsnog worden afgetroefd door organisaties en bedrijven die een klets advertentiecenten aan Google schenken en daarmee hun eersterangspositie afkopen. Het leven is hard.

Tips

Zoals gezegd: SEO-teksten schrijven is een vak. Maar met wat kleine aanpassingen kun je best een eind komen! Zelf aan de slag met SEO? Ik vertel je hoe met mijn SEO-pro tips. Begin bij tip 1.  

Nieuwsgierig geworden?

Benieuwd welke toffe teksten, gewaagde adviezen of gerse designs De Tekstboetiek voor jou uit de mouw kan schudden? Neem contact op voor meer informatie en plan een afspraak. Zien we je gauw?