SEO-pro Tip 5: Link it!

Ken je het gezegde: ‘alleen ga je harder, samen kom je verder’? Dat geldt voor bijna alles in het leven. Zo ook voor SEO. Want wist je dat je door te linken naar websites van anderen, je zelf beter vindbaar kunt worden? Jouw pagina bouwt via linkbuilding credibility op. En dat vindt Google leuk. Dus als je goed doorlinkt, eindigt je website steeds hoger in de Google ranking.

Linkbuilding is voor Google dé manier om de kwaliteit van je website te meten. Het gaat dan niet per se om de hoeveelheid links die je plaatst (anders kun je achter elk woord wel een link plaatsen, nietwaar? 😉), maar om de kwaliteit van de links. Hoe dat zit?

  • Een autoriteit, een internet powerhouse, zeg maar, oftewel een website van een gigant die naar jouw pagina linkt is het ultieme doel. Zet deze op je lijstje van life goals. Wordt jouw site of webpagina namelijk genoemd en gelinkt door bijvoorbeeld een Nos.nl, Nike.com of grootschalig platform in jouw branche, dan schiet jouw pagina gegarandeerd naar de toppen van het Google podium.
  • Dan is het wel van belang dat jouw site wordt gelinkt door een digitale oppergod die enigszins overeenkomstige diensten of producten levert als jij. Het heeft dus meer nut om als zorgadviseur een vermelding op Skipr te krijgen, dan op de website van Intertoys. Ergo: het moet dus wel een relevante link zijn.
  • En ook de plek waar jouw url/link verschijnt op andermans webpagina heeft gevolgen voor jouw vindbaarheid. In de footer val je nu eenmaal minder op dan in het intro van een webpagina. En dat telt Google ook mee.

Dan nu: helaas kunnen we het universum niet vormen, dus jaren wachten op het ‘ontvangen’ van een link naar jouw website heeft niet veel zin. Tenzij je actief elke potentiële klant of website met vergelijkbare onderwerpen vraagt een link naar je site te plaatsen. Maar ik kan mij voorstellen dat je betere dingen te doen hebt. Wat je wel kunt doen:

6 manieren van linkbuilding voor optimale SEO

  1. Zelf links plaatsen naar webpagina’s met relevante informatie voor jouw lezers. Vaak kan de content manager in Analytics van de website zien dat jouw site traffic naar hun website genereert. Met een beetje geluk en goodwill wordt de favor gereturned.
  2. Je kunt ook opteren voor het schrijven van een gastenblog op de site waarop je graag een vermelding zou willen krijgen. Zorg er dan wel voor dat je blog een niet té spammy karakter heeft, dan ziet Google de content als verkapte advertentie… Die Google laat zich ook niet voor het lapje houden, he. 
  3. Visuals gebruiken. Ontwikkel eigen visuals. Afbeeldingen, infographics, grafieken. Afbeeldingen worden veel vaker ‘overgenomen’ en dat vereist in de regel (tenzij je geen gebruiksrechten aan de afbeelding verbindt) een bronvermelding en dus een link naar jouw website.
  4. Publiceer ‘eigen’ en unieke content. Mocht je er nog één in de kast hebben liggen, publiceer dan eigen onderzoeken. Ook daarvoor geldt dat iemand die hiernaar verwijst, verplicht is de bron (en dus jouw site) te vermelden.  
  5. Weet je nog dat ik in SEO-pro tip 1 vertelde dat mensen online maar 20% van de webtekst lezen en de rest scannen? Daarom werken online lijstjes zo formidabel. Bijvoorbeeld: 7 tips om staand te poepen, de 5 populairste Netflix-series van dit moment of 10 manieren om supersnel rijk te worden. Mensen houden van het snel ‘scannen’ van informatie. Dat kan met lijstjes. En lijstjes geven je bovendien de mogelijkheid veel links te plaatsen naar externe sites.
  6. Tot slot: plaats af en toe ook eens een interne link. Naar je eigen pagina’s. Dat is prettig voor het gebruik van je website en scheelt zoekwerk. Online geldt: maak het niet onnodig moeilijk. Als je lezer te vaak moet doorklikken (max 3 keer), dan haakt hij of zij of hen af.

Nu je weet hoe je moet linken, is de hamvraag: hoe blijf je relevant? Lees daarvoor mijn SEO-pro tip 6: Kakelverse content laden. 

Nieuwsgierig geworden?

Benieuwd welke toffe teksten, gewaagde adviezen of gerse designs De Tekstboetiek voor jou uit de mouw kan schudden? Neem contact op voor meer informatie en plan een afspraak. Zien we je gauw?